Saturday, June 16, 2007

SMART

Assalamualaikum semua,hari ini saya nak cakap pasal satu perkataan iaitu "SMART".
Ramai orang yang tahu makna SMART ni.Perkataan ini ramai orang suka sebab ia bermaksud bijak,menarik,segak,cantik,bergaya,bestari dan lain-lain lagi ,yang menunjukkan sesuatu benda atau orang yang menggunakan perkataan tersebut adalah sesuatu yang baik atau bagus.
Saya nak kaitkan perkataan SMART ini dengan 2 perkara yang berlaku dan diperkatakan orang buat masa sekarang dan ada kaitan dengan saya jugak secara tak langsung.
Pertama TEROWONG SMART @ SMART TUNNEL di KL yang baru beroperasi yang bertujuan untuk mengatasi masalah banjir di KL atau menyalurkan air ke kolam takungan air dan untuk laluan kenderaan.Projek ini nampak menarik dan bagus hingga ada program di Discovery Channel tetang projek ini.Saya pun baru melalui terowong ini sehari sebelum banjir di KL hari itu.
Tapi bila ada bencana banjir di KL baru-baru ini projek ini jadi macam dah tak SMART.Ramai orang cakap membazir dan tidak menepati matlamat projek ini dibuat.Selepas ini kena tol RM2 pulak lagi orang bengang.
Keduanya SMART TAG yang sejak semalam dipromosikan dijual pada harga diskaun 50% dari harga asal.Tapi kaedahnya bagi saya tak berapa elok sebab nampak pihak yang buat promosi tak bersedia awal.Saya pergi nak beli di Tol Jalan Duta pada pukul 10 pagi orang dah beratur panjang kemudian habis pulak.Lepas tu saya pergi ke Tol Subang staf di situ cakap tak ada pulak.Pada pukul 4 saya berkejar ke Tol Sg. Buloh pulak sebab staf di Tol Subang cakap mula dijual disana pukul 4 ptg.Tapi bila sampai sana orang ramai dengan kaunter yang satu dan polis ada berkawal pulak sebab mengganggu lalu-lintas kerana banyak kereta parking di tengah jalan.Jadi saya pun tak jadi beli sebab terlampu ramai orang dengan hujan pulak.Bengang sebab terpaksa bayar tol di 3 tempat Jln Duta,Subang & Sg. Buloh tapi hajat tak tercapai jugak.
Persolannya kenapa pihak yang terlibat tak bersedia awal-awal untuk menghadapi semua ini?
Siapa yang SMART ?

No comments:

Al-Quran

Hadis